top of page

Chia-choco-coco-ontbijt


Heb jij wel eens chiazaad geprobeerd? Het komt oorspronkelijk uit Midden- en Zuid-Amerika, maar inmiddels is het ook in elke supermarkt te vinden. Deze kleine zwarte zaadjes zwellen op in vloeistof en worden daarom vaak gebruikt als bindmiddel in baksels of nagerechten. En door deze “opzwel-eigenschap” zorgen ze lang voor een verzadigd gevoel. Bovendien bestaan chiazaadjes voor 34% uit vezels en zitten ze boordevol goede vetten, mineralen en vitamines. Echt kleine krachtpatsers dus!


Nu moet ik eerlijk zijn, ik heb al vaker chiapudding gemaakt, maar het resultaat was niet altijd geweldig. Mijn eerste probeersels hadden namelijk een beetje een "snotterige" textuur... MAAR, nu heb ik de ideale verhouding gevonden en deze pudding kan ik echt aanbevelen! Ik maak de pudding 's avonds, laat het geheel een nachtje wellen in de koelkast en eet het als ontbijt. Een fijn alternatief voor kwark of havermout.


Hier zijn de ingrediënten voor 2 porties:

  • 200 ml kokosmelk

  • 25 g chiazaad

  • 10 g cacao

  • Fruit en nootjes

En zo maak je het:

  1. Meng de kokosmelk, chiazaad en cacao en roer alles goed door elkaar.

  2. Verdeel het mengsel over twee glazen en zet het minstens 2 uur in de koelkast.

  3. Garneer met fruit en nootjes.


(Oh, en nog even dit: Chia heeft een bloedverdunnende werking. Gebruik je bloedverdunnende of bloeddrukverlagende medicijnen? Eet dan liever geen chiazaad.)

9 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page