top of page

Gezond eten met een gezin

Bijgewerkt op: 3 dagen geleden

Gezond eten is een mooie en relatief eenvoudige manier om zelf invloed uit te oefenen op gezondheid, welzijn en herstel tijdens en na de behandeling tegen kanker.


Gezond eten met een gezin kan echter een uitdaging zijn. Zelf ben je wellicht heel gemotiveerd en bereid je eetpatroon rigoureus aan te passen. Het liefst wil je natuurlijk ook dat je gezin meedoet en een zo gezond mogelijk eetpatroon ontwikkelt... maar je gezinsleden denken daar wellicht heel anders over. En dat kost oh zo waardevolle energie.

Tijdens een Mrs. Broccoli praatuurtje hebben we met een groep lotgenoten hierover gepraat en onze inzichten en tips deel ik graag in deze blog.

 

Wat zijn de grootste uitdagingen?


Moeder en kind hebben lol tijdens het gezamelijk koken
  1. Je gezin houdt niet van verandering. Ze vinden bijvoorbeeld heel veel groenten vies of vinden een maaltijd zonder vlees geen maaltijd.

  2. Een gezin met jonge kinderen kost hoe dan ook al energie en gezond koken kost extra energie.


De tips:


  1. Begin eerst bij jezelf. Misschien heb je (nu) geen energie om elke avond het gevecht aan te gaan. Kies dan eerst zelf voor een gezond ontbijt, lunch en gezonde tussendoortjes. Tijdens het avondeten kan je meer groenten opscheppen en minder “ongezonde” dingen eten. Op deze manier eet je al veel gezonder en heeft er niemand last van. De kans is trouwens groot dat je kinderen op termijn je gedrag gaan kopiëren. Je bent namelijk hun grootste voorbeeld.

  2. Pas “ongezonde” maaltijden aan. Je kinderen houden van pizza? Prima. Af en toe een pizza kan geen kwaad en houdt de gemoederen rustig. Bij ons kookt op vrijdag mijn man en dat betekent: comfort food of thuisbezorgd. En wij hebben een afspraak: wie kookt bepaalt… Ik doe dan ook niet moeilijk, maar pas zijn eten een beetje aan. Ik ga bijvoorbeeld vooraf een bakje rauwkost eten of ik strooi een hand vol rucola over een halve pizza. (Doet mijn oudste trouwens inmiddels ook).

  3. Verander gezamenlijke maaltijden stapsgewijs. Niemand houdt van veranderingen waar hij zelf niet voor heeft gekozen. Kies dus voor een geleidelijke, onopvallende aanpak. Vervang wit-meelproducten met volkoren, witte rijst met zilvervliesrijst en schep steeds een beetje meer groenten op. Kleine veranderingen voorkomen ongezelligheid en paniek.

  4. Eet samen aan tafel en maak het gezellig. Zorg ervoor dat het eten er lekker en bekend uitziet.

  5. Betrek je kinderen bij het koken. Ga samen boodschappen doen en laat ze in de keuken helpen. Als je kinderen bij het eten betrekt, is de kans groter dat ze het lekker vinden. Ik had jarenlang een abonnement op een zelfoogsttuin. Dat was top. Mijn jongste ging vaak mee en ging dan ook zonder geklaag spruitjes eten, want zelf geoogste spruitjes smaken veel beter.

  6. Laat je kinderen alles proeven. Aan sommige smaken moet je wennen. Dus iedere keer weer een hap laten nemen en niet beginnen met aparte maaltijden koken.

  7. Maak duidelijke afspraken rondom snoepen en “ongezond” eten. Consequent alles verbieden wat niet 100% gezond is, is geen goed idee. Kinderen komen sowieso in aanraking met snoep, frisdrank, etc. en als ze dat thuis helemaal niet mogen, wordt het alleen maar aantrekkelijker. Het is beter om kinderen te leren met verleiding om te gaan. Wat dus helpt, is om regels te stellen, zoals 1 reep chocolade per week (op=op) of ongezond voedsel op bepaalde momenten: ‘lekkerstijd’. Kinderen weten dan waar ze aan toe zijn en leren dat bepaalde voedingsmiddelen maar af en toe op het programma staan. Daarnaast voorkomen duidelijke afspraken “gezeur”.

  8. Maak een weekplanning. Maak een weekmenu en doe boodschappen met een lijstje. Dit bespaart heel veel energie en helpt je om gezonde keuzes te maken. Daarnaast vermijd je impulsaankopen. Bij mijn eigen weekplanning let ik altijd hierop:

  • 1x vis

  • 1x peulvruchten

  • 1x paddenstoelen

  • 1x kool

  • Heel veel verschillende (seizoens-) groenten

  • Afwisseling rauwe en gekookte groenten

  1. Kook vooruit. Kook je soep, sauzen of stoofpotjes? Maak dan meteen de dubbele hoeveelheid en vries de helft in. Zorg dat je altijd een maaltijd in de diepvries hebt zitten. Als je weinig energie hebt, ga je anders sneller voor een ongezonde kant-en-klaar- of afhaalmaaltijd. Heb je een restje over? Veel kan je invriezen en later een keer voor de lunch eten. Bewaartip: Noteer op het bakje wat het is en wanneer je het hebt gemaakt. Ik dacht een keer soep te ontdooien, maar het bleek bananenijs te zijn… :)


Het vergt waarschijnlijk wat tijd en inspanning, maar met deze tips kan je stap voor stap een gezonder eetpatroon voor jou en je gezin ontwikkelen.


Blijf volhouden, want de voordelen voor jullie gezondheid en welzijn zijn het zeker waard!

7 weergaven

Recente blogposts

Alles weergeven

Commentaires


bottom of page